I början av nya året så finns det vissa ämnen som man borde skriva om. Nyårslöften är ett sådant. Så jag ska försöka skriva något om det trots att jag är helt förslappad (mentalt och fysiskt) efter julledighet och en djup matkoma som varade mellan julafton och typ nu.
Det enda nyårslöfte jag vill ge är att 2024 är året jag ska sitta i en sån där skakande Emsella-stol som stärker bäckenbotten. Jag har inga bäckenbottenproblem, jag vill bara sitta i den skakande stolen! Den fascinerar mig ologiskt mycket på ett aningen maniskt sätt. Jag tänker på den minst en gång i veckan sedan Hud- och kosmetikmässan i höstas. Den stolen är mitt romarrike. (Rekommenderar dig att läsa detta inlägg om nyårslöften).
Sedan brukar jag varje år lova att jag ska börja torrborsta för det ska ju vara bra på alla sätt. Fast torrborstning gör ont… Sedan brukar jag mumla om att jag ska sluta med mina långduschar. Jag älskar att skålla mig själv som en mandel. Varje gång jag duschar sjunker Mälaren en meter och min värmeräkning i dubbleras. (Ännu ett bra inlägg om nyårslöften här)
Eftersom januari är årets ekonomiskt skralaste månad så kommer de obligatoriska bugettipsen. Min, inte speciellt originella idé, är att städa/leta bland det man äger. Jag har återupptäckt concealerklassikern Tarte Shape Tape. (Mycket kreativare budgettips hittas här)
Annars brukar trendspaning för kommande året vara populärt. Men jag vill bara att det jag tycker om blir trendigt 2024. Jag vill ha mer rosa, gärna babyrosa. Pantone har sagt att årets färg är peach fuzz (periskoludd). Exakt den nyansen var poppis på kommunala förskolor (målad på glasfiberväv) och trapphus (svampmålad och/eller med stenciler) under 90-talet. Jag har försökt bildgoogla bevis för detta men ni får helt enkelt lita på mina barndomsminnen. Tillbaka till trender. I flera år har jag väntat på att den koreanska make-upen ska slå bredare i Europa. Jag vill se märken som Romand och Peripera hos GlowID och Åhléns. Kanske kan en TikTok-hajp äntligen få det att ske. (Beautybloggare med bättre koll på trender här)
Detta leder mig långsökt in på vad jag egentligen vill skriva om just nu. Majoriteten av min julledighet har lagts på att kolla Youtubes med K-poptjejerna i Blackpink. Musikvideos, vloggar, intervjuer – I’ve seen it all. Resten av tiden har jag poppat deras musik.
Det här babblandet har inget att göra med nyårslöften, budgettips eller trendanalyser. De andra Beautybloggarna skriver fantastiska inlägg (och bara allmänt äger) medan jag, mumsandes pepparkakor, kollar på när Blackpink-Jennie gosar med en capybara (världens näst bästa djur). Skit i trender och new year, new me. Allt i min värld är bara Blackpink och deras beauty. Jag vill gräva som en Pulitzer-journalist efter varenda detalj i deras beautyrutiner. Vad använder de för foundation/schampo/mascara? Måste veta!!! Eller bara diskutera att Blackpink-Jisoo fick en egen nyans av Dior Lip Glow när hon fyllde år. 031 Strawberry heter nyansen och jag villhöver den.
Anyway, det är januari och dags att rycka upp sig. Jag måste tillbaka till mitt vanliga arbete och till vardagen. Jag ska ju sitta på kontor och vara professionell, inte gagga om vibrerande stolar och Jisoos reklam för Dior Beauty. Jag måste skriva lite vettigare blogginlägg. Kanske. Det är inget nyårslöftet. Fast jag ska verkligen försöka torrborsta någon gång då och då.