I helgen var det Daisy Beauty Expo i Stockholm. Det är en fantastisk möjlighet att lära sig mer, uppdatera sig, knyta kontakter och äta buffé. Om jag skulle göra en snabb trendspaning så är det här tre saker jag noterade lite extra:
Multiprodukter
Detta är inget nytt koncept men det tuffar på starkt. En produkt ska kunna användas på många olika sätt. Ett exempel är Indy Beauty som lanserar tre produkterna som kan användas för kropp och ansikte.
Vi uppmanas att leka med sminkprodukten, inte vara fast i ”måsten” eller förpackningaens instruktioner. Experimentera och se vad som passar dig. ByTerry har sina Brightening CC-serum i flera nyanser som kan adderas för glow på hela ansiktet, som en highlighter eller droppas i foundation. Bagliora Glow Primer, som lanserades på mässan, kan användas som en lätt utjämnande dagkräm, under foundation eller blandas med foundation. Stift för både läppar och kinder har funnits länge, Hickap Wonder Stick Blush & Lips är 2-i-1.
”Passar känslig hy”
Genomgående betonades det att hudprodukterna var framtagna för att passa känslig hy. Det gäller även produkter med mer aktiva ingredienser som C-vitamin och retinol. Hudvården ska vara effektiv men snäll. Tre exempel på det: Dermalogica Pro-Collagen Serum, Clinisoothe Skin Purifier och hela Garnier nya serie bright reveal som arbetar på att få bort pigmenteringar.
Finnarna kommer och de invaderar Stockholm
Här syftar jag på finnar som finländare. Denna spaning är kanske mer något jag är taggad på än jättetrendigt. K-beautyinspirerade Smuuti från vårt grannland i öst var på expot med sina underbart färgglada produkter. Laponie of Scandinavia är ett spännande finskt märke som arbetar med korta inci-listor och nordiska ingredienser. Deras produkter utvecklas för en känslig hy, var har vi hört det förut…
Vad sägs om att kunna shoppa den hetaste K-beautyn i en old school affär i centrala Stockholm? Ja tack, säger jag och glädjestudsar. Yeppo & Soonso har en onlinebutik och sju fysiska butiker i hemlandet Finland. I februari öppnar dom en affär i Gallerian, mitt i Stockholm. De kommer sälja både hudvård och smink. OMFGdörHeeelpYthyj(9gy!!!! Kortslutning. Jag som i senaste inlägget snyftade över att jag ville att koreanskt smink skulle få mer uppmärksamhet. Yeppo & Soonso måste ha läst och sagt ”Ta mumintrollen, plocka ihop bastu, nu drar vi över Östersjön och styr upp det här”. Bonuspepp: Priserna på make-upen är väldigt plånboksvänliga.
Bubblare till teman som dök upp flera gånger: miljövänligare förpackningar, köpstyrkan hos kvinnor på 40+ (alltså jag), beautytech för hemmabruk , ”den blev viral”/TikTok-hajp, gamla godingar som still going strong.