För några år sedan när de lite större skönhetsmärkena lanserade adventskalendrar kändes det väldigt lockande och nästan lite magiskt. Jag tror min första beautykalender var från Kicks och det var en blandkalender med flera för mig nya märken, vilket kändes inspirerande och kul. Några favoritkalendrar sedan dess har varit MAC, Depend och Lancome, som verkligen har haft fina produkter som inte varit alltför små eller udda färger.
Men i år känner jag ingen magi alls faktiskt. Jag blir bara trött när hela mitt flöde i sociala medier redan i september består av kalendrar som försöker överglänsa varandra och nästan skrämmas med budskap som ”signa upp dig på vip-listan så du inte riskerar missa vår kalender!” Ja, så jag inte missar att få äran att köpa en kartong med minimala produkter jag annars inte hade valt för ett antal tusenlappar… Det finns såklart kalendrar som även har fullsizeprodukter och om det är ett märke man verkligen tycker om så är det helt ok att lägga sina pengar på att få dem till ett bra samlat pris. Men jag vänder mig emot denna kalenderinflation.
I stort sett varje skönhetsmärke lanserar en adventskalender i år känns det som, och de största youtubersstjärnorna tävlar om vem som blir först med att få spoila vad kalendrarna innehåller. OM jag nu skulle lägga mina pengar på en kalender även i år så vill jag ju absolut inte redan på förhand veta vad som gömmer sig bakom luckorna, utan få en härlig överraskning varje dag i december fram till julafton.
Men det är kanske bara jag. Bara jag som är alltför konservativ och som vill ha tillbaka det mystiska och stämningsfulla med adventskalendrar. Eller så är jag avundsjuk på dem som fått de där åtråvärda kalendrarna före alla andra och därför kan få äran att avslöja innehållet först. Och jag förstår att man verkligen vill göra den typen av videos eftersom de får så många visningar! Lite som de videor min son satt som fastklistrad vid när han var liten, nämligen kinesiska videor där en person öppnade ett Kinderägg och visade vad som fanns inuti. Jag fattade noll men han var så fascinerad!
Såklart har även jag spanat och suktat efter bland annat Caias, Hickaps och Charlotte Tilburys adventskalendrar som absolut ser superfina ut men nej, jag kommer inte skriva upp mig på deras väntelistor eller klicka hem någon annan kalender heller. Min taktik i år blir istället att satsa på att köpa några skönhetsprodukter som jag faktist verkligen vill ha. Till min hjälp för detta kommer jag spana in bland annat Kicks, Åhlens och HM:s adventskalendrar, som inte är en kalender med produkter utan istället visar ett nytt erbjudande per dag. Det brukar kunna vara att det en dag är 50 % på allt från ett visst märke, 2 för 1 eller fina presentförpackningar av favoritmärken.
Så, jag är ledsen att vara en stämningsdödare, men nej jag hakar inte på adventkalenderhetsen i år. Jag vet dock att min bloggkollega Susanna är väldigt pepp på beautykalendrar och hon har verkligen gjort sin research så hon vet att hon får valuta för sina pengar. Hennes inlägg om beautykalendrar finns här. Så på vår blogg blir det Susanna som får stå för kalenderinnehållet och så sitter jag och avundsjukt ser på vilka härliga produkter hon får. Och för er som trots allt inte kan få nog av öppnande av adventskalenderöppnande, spana in Margareta Grääs YouTube. Avslutar detta inlägg med några fler propagandabilder för adventskalendrar, och till er som tänkt köpa någon av dem; spoileralert!